Kiedy dziecko zaczyna mówić? - Kamień milowy w rozwoju dziecka

marzec 28, 2022
Dziecko na dywanie

Wiele osób zastanawia się, kiedy dziecko zaczyna mówić. Jest to pytanie bardzo ważne, ponieważ odpowiedź na nie determinuje kolejne etapy rozwoju dziecka. Mówić zaczyna się w różnym wieku, więc każdy przypadek jest inny. W tym artykule postaramy się udzielić odpowiedzi na to pytanie.

Oznaki, że dziecko jest gotowe do mówienia

To normalne, że rodzice martwią się, jeśli ich dziecko nie mówi do czwartego miesiąca życia. Przecież do tego czasu powinno już opanować wszystkie ruchy i gesty, które są mu potrzebne do komunikowania się z Tobą. Istnieje jednak kilka oznak świadczących o tym, że dziecko jest gotowe do mówienia:

  • Dziecko interesuje się ludźmi i chce ich naśladować.
  • Kiedy słyszy dźwięki, próbuje je powtarzać.
  • Potrafi skupić uwagę na rozmowie.
  • Interesuje się ruchem warg i języka.

Wszystkie dzieci są inne, więc niektóre z nich mogą nie wykazywać tych oznak. Jeśli Twoje dziecko nie zacznie mówić przed ukończeniem dziewiątego miesiąca życia, nie martw się. Jest jeszcze na to czas.

Dlaczego ważne jest, by wiedzieć, kiedy moje dziecko zaczyna mówić?

Ważne jest, aby wiedzieć, kiedy Twoje dziecko zaczęło mówić, ponieważ to determinuje kolejne etapy jego rozwoju.  Kiedy dziecko zaczyna mówić, możesz zauważyć, że:

  • Dziecko rozwija się fizycznie i umysłowo.
  • Dziecko uczy się nowych słów i ich znaczeń.
  • Dziecko poznaje swoje emocje i uczy się je kontrolować.

Pomaga to również w określeniu, czy Twoje dziecko ma problemy ze wzrokiem lub słuchem. Kiedy dziecko zaczyna mówić, jest to również dobry moment, aby rozpocząć naukę czytania i pisania. W ten sposób Twoje dziecko będzie mogło się lepiej rozwijać.

Okres poznawania głosek

Pierwszym krokiem w rozwoju mowy dziecka jest poznawanie głosek. Kiedy dziecko słyszy głoski, zaczyna je powtarzać. W tym okresie można już zauważyć, że dziecko stara się naśladować różne dźwięki. W miarę upływu czasu, głoski stają się bardziej zrozumiałe i można je już łatwo rozpoznawać.  W tym czasie dziecko może już mówić kilkoma wyrazami, ale jeszcze nie jest to całkiem zrozumiałe dla innych.

Etap tworzenia pierwszych słów

Kiedy dziecko już potrafi rozpoznawać głoski i powtarzać je, przechodzi do etapu tworzenia pierwszych słów. W tym okresie można już zauważyć, że dziecko potrafi używać słów do określania rzeczy, które je otaczają.

Etap mówienia zdaniami

Kolejnym etapem w rozwoju mowy dziecka jest tworzenie pierwszych zdań. W tym okresie dziecko potrafi już używać słów, aby opowiedzieć krótką historię. Można już zauważyć, że dziecko stara się składać słowa w logiczne sekwencje.

Rozwój mowy i języka w pierwszym roku życia

Dzieci w wieku od jednego do dwóch lat mają bardzo aktywny umysł, dlatego tak szybko się uczą. Mają też bardzo aktywne ciało, dlatego są tak ruchliwe. Z tych powodów często mają wiele do powiedzenia. Oto lista rzeczy, których można się spodziewać w tym okresie:

Do końca pierwszego roku życia dziecko powinno dobrze opanować gramatykę. Powinno umieć łączyć słowa w sensowny sposób, tworząc proste zdania, takie jak "samochód tatusia jedzie do sklepu".

Pod koniec pierwszego roku życia dziecko powinno być w stanie powtórzyć dwa lub trzy słowa. Na przykład, może być w stanie wielokrotnie powtórzyć słowa "pies" lub "kot".

Rozwój mowy i języka w drugim roku życia

W drugim roku życia dzieci uczą się bardzo szybko. Mają też więcej energii niż w pierwszym roku życia. Oto lista rzeczy, których można się spodziewać w tym okresie:

Do końca drugiego roku życia dziecko powinno być w stanie mówić jasno i zrozumiale. Powinno być w stanie powiedzieć kilka zdań, które są ze sobą powiązane.

Pod koniec drugiego roku życia dziecko może już mówić płynnie, ale jeszcze nie jest to całkiem zrozumiałe dla innych.

Można już zauważyć, że dziecko stara się składać słowa w logiczne sekwencje. Na przykład, może być w stanie powiedzieć "Chcę pić mleko" lub "Kot leży na dywanie".

Kiedy dziecko zaczyna mówić?

Wszystko zależy od tego, jak szybko dziecko rozwija się w tym obszarze. Jednak można powiedzieć, że pierwsze słowa dziecko może zacząć mówić między 12 a 18 miesiącem życia.

Kolejnymi etapami będą tworzenie pierwszych zdań oraz mówienie pełnymi zdaniami.

Większość dzieci zaczyna mówić dopiero w wieku dwóch lat, ale niektóre mogą zacząć mówić już w wieku sześciu miesięcy lub dopiero w wieku trzech lat.

Dlatego, choć nie ma jednoznacznych wskazówek, kiedy dziecko jest gotowe do mówienia, ważne jest, aby rozpoznać, kiedy dziecko wydaje dźwięki prowadzące do powstania języka, a nie czekać, aż samo zacznie tworzyć słowa.

W jakim wieku dziecko najwcześniej może mówić?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, ponieważ zależy to od wielu różnych czynników, takich jak stan zdrowia dziecka, środowisko i genetyka.

Ogólnie rzecz biorąc, zanim dziecko ukończy rok, powinno być w stanie tworzyć proste zdania. Nie oznacza to jednak, że w tym wieku będzie mówić. Wiele dzieci zaczyna mówić dopiero po ukończeniu drugiego roku życia.

Kiedy dziecko zaczyna rozumieć mowę?

Rozwój mowy i języka to dwa różne procesy.

Dziecko zaczyna rozumieć mowę wcześniej niż mówi. W pierwszych tygodniach życia ma ono możliwość poznania około 100 słów, ale nie jest w stanie ich używać. 

Zaczyna rozumieć mowę w momencie, kiedy jego umysł pojmuje znaczenia słów i potrafi je odnajdywać na płaszczyźnie doznawania. Dopiero wtedy będzie w stanie skonstruować słowa i poprawne zdania.

Jak dzieci uczą się języka?

Dziecko nie nauczy się mówić poprzez słuchanie ludzi. Musi samo stworzyć język. Nauczanie dziecka jest procesem doświadczalnym, polegającym na obserwowaniu świata, by później zastosować takie zachowania, które są uznawane za prawidłowe. Dlatego też dzieci nie uczą się mówić poprzez słuchanie.

Dziecko prawidłowo uczy się mówić, jeżeli:

  • wyraźnie rozumie język, którym mówimy;
  • ma możliwość obserwowania i doświadczeń z otaczającym go światem;
  • ma możliwość przejawiania swojej własnej aktywności;
  • ma możliwość poznania prawidłowych zachowań społecznych poprzez obserwowanie najbliższych (rodziców, innych ludzi).

Przyczyny opóźnień w rozwoju językowym

Istnieje wiele przyczyn opóźnień w rozwoju językowym. Można je podzielić na trzy kategorie: czynniki środowiskowe, czynniki genetyczne i czynniki zdrowotne.

Czynniki środowiskowe to takie, które są związane ze środowiskiem, w którym dziecko się rozwija. Jest to np. brak możliwości komunikowania się z otoczeniem.

Czynniki genetyczne to takie, które są związane z tym, jakie dziecko ma predyspozycje do rozwijania się. Na przykład, jeśli ktoś w rodzinie miał problemy z mową, istnieje duże prawdopodobieństwo, że dziecko będzie miało podobne problemy.

Czynniki zdrowotne to takie, które są związane ze stanem zdrowia dziecka. Na przykład, choroby układu nerwowego mogą powodować problemy z mową.

Podsumowując, opóźnienia w rozwoju językowym mogą być spowodowane czynnikami środowiskowymi, genetycznymi lub zdrowotnymi. Aby ustalić przyczyny opóźnień, należy skonsultować się z lekarzem lub innym specjalistą.

Jakie są objawy opóźnienia w rozwoju językowym?

Objawy opóźnienia w rozwoju językowym mogą być różne i zależeć od przyczyny. Oto kilka możliwych objawów:

  • Dziecko nie potrafi powiedzieć swojego imienia ani żadnych innych słów, kiedy ma 12 miesięcy;
  • Kiedy dziecko ma 18 miesięcy, nie potrafi powiedzieć żadnych zdań;
  • Kiedy dziecko ma 24 miesiące, może powiedzieć jedynie kilka słów;
  • Kiedy dziecko ma 36 miesięcy, jego słownik składa się z około 50 słów. Ale nadal nie potrafi ono poprawnie budować zdań.

Komentarze: