Zasady zdrowego stylu życia

W ostatnich latach temat zdrowego stylu życia stał się bardzo popularny i bardzo nagłaśniany. ludzie zaczęli dużo bardziej zwracać uwagę zarówno na zdrowie fizyczne, jak i psychiczne. W zasadzie gdyby się nad tym dłużej zastanowić, to zdrowie psychiczne i fizyczne są ze sobą sciśle powiązane. Do tego stopnia, że w momencie, gdy pojawia się zmiana w jednym z nich, automatycznie wpływa ona na funkcjonowanie tego drugiego. Dlatego aby zachować opowiednie funkcjonowanie naszego organizmu nie możemy skupić się tylko na zdrowiu psychicznym, bądź fizycznym, a mieć na uwadze oba. Zdrowy tryb życia to cały szereg działań mających na celu polepszenie oraz zachowanie odpowiedniego stanu zdrowia. Ludzie zdali sobie sprawę, że zmiana swoich nawyków na zdrowsze wpływa pozytywnie nie tylko na lepsze samopoczucie, czy odporność organizmu, ale także może zapobiegać rożnym chorobom. Poprawa swojego stylu życia może znacząco ulepszyć jakość oraz wydłużyć długość naszego życia. 

1. Zacznij jeść zdrowo

Pierwszą zasadą, która zapewne jako pierwsza przychodzi nam na myśl, gdy słyszymy o zdrowym trybie życia, jest zdrowe odżywianie. I słusznie. Zdrowa, zbilansowana dieta ma kluczowy wpływ na nasz organizm i polega na dostarczeniu mu odpowiednich składników odżywczych oraz minerałów, które pozwolą mu na zachowanie zdrowia oraz energii, a co za tym idzie, również dobrego samopoczucia. Zdrowe odżywianie jest, oczywiście, kwestią indywidualną. To znaczy, że inaczej będzie wyglądała dieta sportowca, inaczej dziecka chodzącego do szkoły, inaczej nastolatka, czy osoby, która prowadzi siedzący tryb życia, a jeszcze inaczej osoby, która choruje na np. insulinooporność. Dlatego nie ma określonej „idealnej diety”, która sprawdzi się dla każdego. To jest bardzo indywidualna sprawa i należy ją dostosować do siebie, swojego trybu życia i swoich potrzeb. Dlatego ważne, aby nauczyć się obserwować i słuchać swój organizm.

Mimo tego, że każdy ma inne zapotrzebowanie, możemy wyróżnić kilka ogólnych zasad, które wszyscy powinni mieć na uwadze.

  • Regularne posiłki. Spożywanie posiłków o wyznaczonych porach ma dobroczynny wpływ na działanie naszego układu trawiennego. Jednocześnie zapobiega podjadaniu oraz sięganiu po niezdrowe przekąski, słodycze lub fast foody. Może to być od 3-5 posiłków dziennie. Trzeba ułożyć sobie posiłki tak, aby ani się nie przejadać ani nie głodować. Pomijanie posiłków może prowadzić do niekontrolowanego głodu co potem może być powodem nadmiernego przejadania się. Jako przekąski między posiłkami zamiast batoników czy innych słodyczy warto przygotować świeże lub suszone owoce, orzechy lub warzywa.
  • Wartościowa dieta. Codziennie powinniśmy dostarczać naszemu organizmowi w odpowiednich ilościach tłuszcze (głównie pochodzenia roślinnego), pełnowartościowe białka oraz węglowodany. Powinniśmy również zwrócić uwagę, aby spożywać dobre węglowodany, czyli takie, które znajdują się np. w produktach pełnoziarnistych, w makaronie razowym, czy w płatkach owsianych. Starajmy się wybierać produkty jak najmniej przetworzone, a gdy jest to możliwe, pochodzące z ekologicznych gospodarstw (np. jajka, mięso, owoce, warzywa, nabiał).
    Owoce oraz warzywa są ważną częścią zdrowego odżywiania. Dostarczają nam dużo witamin i minerałów, błonnika oraz przeciwutleniaczy. Z uwagi na to, iż owoce zawierają wiele cukrów prostych, to warzywa powinny stanowić większość w naszych posiłkach. Niezbędne jest również ograniczenie soli w posiłkach, która w dzisiejszych czasach jest dodawana w ogromnych ilościach do różnych produktów, o czym często zapominamy. Pamietajmy więc, że nie wpływa ona dobrze na nasz organizm, a jej nadmiar może prowadzić do wielu chorób. Dlatego zamiast zwykłej soli warto wybrać dobrej jakości sól himalajską, aczkolwiek nie zmienia to faktu, że wciąż należy używać jej w małych ilościach lub najlepiej całkowicie zastąpić ją różnego rodzaju ziołami, które zawierają cenne składniki, a zarazem skutecznie poprawiają i polepszają smak potrawy.
    Dotyczy to również cukru, który jest bardzo kaloryczny i może prowadzić do wielu chorób np. do otyłości, nadwagi czy próchnicy. Z tego powodu dobrze by było zminimalizować spożycie słodyczy oraz napojów słodzonych do minimum. Sam cukier można zastąpić ksylitolem czy np. miodem, a słodycze innymi zdrowymi przekąskami np. pokrojonymi owocami, daktylami lub suszonymi owocami.

2. Pij dużo wody

Należy pamiętać o tym ważnym punkcie, jakim jest picie wody! Człowiek składa się w około 70% z wody, a bez niej może przeżyć jedynie 3 dni. W związku z tym powinniśmy wypijać minimum 1,5 litra wody dziennie. Jest to absolutne minimum. Odpowiednie nawodnienie pozytywnie wpływa na nasz ogranizm, poprawia wygląd i jędrność naszej skóry oraz pozytywnie wpływa na nasze samopoczucie. Osoby, które nie lubią pić samej mogą sięgnąć po wodę smakową czy herbatę.
Jest to bardzo ważny punkt i nie wolno o nim zapominać, szczególnie w gorące dni oraz podczas aktywności fizycznej, ale również na codzień.

3. Aktywność fizyczna

Aktywność fizyczna jest kolejnym ważnym aspektem, któremu warto poświecić uwagę. Nie muszą to być katorżnicze i kilkugodzinne, wyczerpujące treningi. Wystarczy, że będzie to wysiłek trwający min. 30 minut dziennie. Powinna to być taka dyscyplina, która będzie dla Cciebie przyjemnością. Może to być pływanie, jazda na rowerze, chodzenie na siłownie, joga, pilates lub po prostu spacer z psem czy poranna gimnastyka. Do wyboru, do koloru. Wszystko zależy od tego co lubisz robić.


Dodatkową motywacją  do ruchu w ciągu dnia może być licznik kroków, który dostępny jest np. w aplikacji w telefonie lub na specjalnym zegarku. Można sobie na nich ustawić dzienny limit kroków, co pozwoli Ci kontrolować ile jeszcze musisz przejść, aby wyrobić to minimum. Jest to dodatkowa motywacja i opcja, z której zaczyna korzystać coraz więcej osób. 


Taka aktywność fizyczna pozytywnie wpływa na nasz nastrój, pomaga zapomnieć o problemach i kłopotach dnia codziennego oraz uporać się ze stresem, który dotyka każdego z nas. Dodatkowo poprawia naszą wydolność fizyczną, pomaga nam zrzucić nadmiar kilogramów, poprawia wygląd naszego ciała oraz sprawia, że mamy po prostu lepszy humor. Jest to świetna odskocznia od codziennej rutyny i zastrzyk pozytywnej energii. 

4. Zadbaj o sen

Chcąc zmienić swój tryb życia na zdrowy należy zwrócić uwagę na sen, który ma dobroczynny wpływ na nasz ogranizm. Sen jest niezbędny dla regeneracji oraz prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Odpoczywają wówczas nasze mięśnie oraz nasz mózg, by następnego dnia móc znowu odpowiednio funkcjonować. 

Zazwyczaj dorośli ludzie powinni przesypiać 7-8 godzin dziennie. Dla lepszego snu, warto wieczorem przewietrzyć sypialnie oraz zwrócić uwagę na to, aby w pokoju nie było zbyt ciepło. Naukowcy udowodnili, że lepiej zasypia się nam w pokoju o chłodniejszej temperaturze. Dodatkowo najlepiej zasypiać i budzić się o stałych porach, oczywiście jeśli jest taka możliwość. 

5. Zdrowie psychiczne

Dbać należy także o swoje zdrowie psychiczne. Stres ma wyjątkowo negatywne działanie na nasze zdrowie psychiczne, jak i fizyczne. Nieustanny stres może prowadzić do zaburzeń pamięci, do rozwoju depresji, jak i również może zwiększać ryzyko zachorowania na nowotwory czy choroby serca. 

Z tego powodu warto zredukować go do minimum oraz nauczyć się jak sobie z nim radzić.
Tutaj z pomocą przychodzi np. aktywność fizyczna, wszelkiego rodzaju ćwiczenia relaksacyjne, oddechowe, medytacja, czy słuchanie muzyki. Każdy radzi sobie ze stresem inaczej, ważne, aby opanować tą umiejetność, ponieważ może to poprawić Twoje nastawienie do życia, stabilność emocjonalną oraz zminimalizować poczucie nieustannego lęku. 

Gdy mówimy o zdrowiu psychicznym mamy na myśli również znalezienie czasu dla siebie, dla bliskich oraz, po prostu, na relaks. Nie jesteśmy robotami i każdy czasami potrzebuje odpoczynku. Dlatego bądź dla siebie wyrozumiały i nie zapominaj, aby zawsze starać się znaleźć czas na swoje hobby, na coś przyjemnego, relaksującego.

Co więcej, istotną umiejętnością dla zachowania równowagi psychicznej będzie opanowanie dostrzegania pozytywów w każdej sytuacji oraz stawiania sobie celów, które będą nas pchały i motywowały do działania.

6. Wykonuj badania profilaktyczne

Następną, często pomijaną oraz zapomnianą zasadą zdrowego stylu życia, jest wykonywanie regularnych badań profilaktycznych. Niestety wiele ludzi wciąż to lekceważy i wychodzi z założenia, że jeśli nic mnie nie boli, to nic mi nie dolega, więc nie ma potrzeby robić żadnych badań. A to jest ogromny błąd. Warto regularnie wykonywać badania, może to zapobiec rozwojowi wielu chorób, dać możliwość wykrycia ich we właściwym czasie, co może zwiększyć szanse na wyzdrowienie.
Powinniśmy regularnie wykonywać badania krwi oraz moczu, kobiety powinny badać piersi, a mężczyźni prostatę. To naprawdę nic wielkiego, a może mieć ogromne znaczenie. Wciąż jednak zapominamy, że zdrowie mamy jedno i że warto o nie dbać.

7. Zrezygnuj z używek i złych nawyków

Oczywiście podstawową zasadą jest przede wszystkim rezygnacja z używek i złych nawyków, które bezwątpienia mają druzgocący wpływ na nasze zdrowie. Do złych nawyków należą m.in. nadmierne spożywanie energetyków, fast foodów, słodyczy, uzależnienie od komputera, czy telefonu. Sa to nałogi, które trzeba stopniowo eliminować. To samo dotyczy osób sięgających po różnego rodzaju używki, ponieważ są one dużo bardziej narażone na rozwój niebezpiecznych chorób, a walka z nałogiem nie jest łatwa i musi być poparta ogromna motywacją, samozaparciem oraz wsparciem bliskich osób. Jest to jednak nieodłączny element zmiany trybu życia na zdrowy. 


Wprowadzenie wyżej wymienionych, fundamentalnych zasad zdrowego stylu życia z pewnością nie odbędzie się z dnia na dzień, a raczej będzie długim i czasochłonnym procesem. Nie da się od razu całkowicie zrezygnować ze słodzenia herbaty, czy solenia wszystkich posiłków. Można to jednak stopniowo ograniczać.  Ważne, aby powoli, małymi kroczkami zmieniać nasze nawyki na zdrowsze. Pamiętajmy, że nie od razu Rzym zbudowano. Najistotniejsze, to iść powoli do celu.
Zastosowanie powyższych zasad sprawi, że nasze samopoczucie będzie o niebo lepsze, zmniejszy się ryzyko pojawienia się wielu chorób, poprawi się nasza budowa ciała, kondycja naszej skóry i włosów,a nasza samoocena będzie dużo wyższa. Zrób to dla siebie, dla swojego zdrowia, które masz tylko jedno, i którego nie da się kupić za pieniądze, więc zadbaj o swój organizm i zacznij zmianę już dziś. 

Komentarze:

Karol
-
06.11.2021
bardzo ciężko mi zacząć zdrowy styl życia